Ensimmäinen viikkoni Australiassa

Hei olen Erika Holm ja lähdin Rotaryn kautta nuorisovaihtoon Australiaan Suomesta. Täytin 16-vuotta päivä lähtöni jälkeen. Tulen olemaan vaihdossa seuraavan vuoden eli palaan takaisin Suomeen vuonna 2020 kesällä.

Olen nyt viettänyt ensimmäisen viikkoni Australiassa vaihto-oppilaana. Lähdin Suomesta 16.7 ja pääsin perille uuteen kotikaupunkiini Gladstoneen 21.7. Matkani alkoi kotikaupungistani Turusta jonkin verran ennen kolmea aamuyöllä autolla ajaen kohti Helsingin lentokenttää. Helsingistä matka jatkui lentäen ensimmäiseen väli pysähdykseen Tukholmassa. Tukholmasta lensimme Singapore Airlines koneella Moskovaan, jossa tarkoituksena oli tankata vain, mutta sen lisäksi kaikkien yllätykseksi jouduimmekin poistumaan koneesta, menemään kolmannen kerran turvatarkastuksen läpi ja päädyimme takaisin täysin samaan koneeseen. Moskovasta lähdettyämme alkoi matkan pisin pätkä kohti Singaporea. Kaikissa koneissa istuin toisen suomalaisen vaihto-oppilaan vieressä jonka kanssa olimme menossa samaan kohteeseen Singaporesta lähdettäessä, vaikka minä jatkoinkin sieltä vielä eteenpäin.

Melkein vuoronkauden matkustuksen ja alle neljän tunnin huonojen yö unien jälkeen saavuimme viimeinkin Singaporen lentokentälle. Kentällä laukut saatuamme siiryimme koko porukka bussiin, johon oppaamme johdatti meidät, joka kuljetti meidät hotellille. Singaporessa vietimme seuraavat neljä päivää tutkien sen nähtävyyksiä, nauttien pienestä lomamatkasta ja viimehetken koulutuksissa alkavaa vaihtoa varten.

Singaporesta matka jatkui 20.7 Australiaan. Itselläni lento jatkui vielä Brisbanesta Gladstoneen muutaman tunnin odotuksen jälkeen. Matka perille asti meni oikein mukavasti. Lensimme koko yön Australiaan, joten perille päästessäni oli vielä päivä. Kentällä minua oli vastassa rotareita sekä host perheeni äiti ja isä, host veljeni tapasin illallisella. Ensimmäisenä päivänä olin hyvin väsynyt, joten en silloin tehnyt muuta kuin purkanut laukkuni ja tutustunut perheeseen.

Ensimmäisenä kokonaisena päivänäni täällä menin host vanhempieni kanssa golfaamaan ja näin ensimmäisen kerran elämässäni kenguruita!

Toisena päivänäni vietin päivän rotary councelorini Glorian kanssa ja kävimme hankkimassa minulle prepaid liittymän, pankkitilit ja koulukengät. Kävimme myös illalla Gladstonen viihdekeskuksesta, josta Gloria sattui saamaan liput illan Gospel esitykseen.

Keskiviikkona aamulla menimme koululle valmistelemaan aloittamistani maanantaina host äitini Sherylin ja Glorian kanssa. Loppupäivän vietin Sherylin kanssa, kävimme lounaalla hänen ystäviensä kanssa ja sitten kävimme hankkimassa minulle kirjastokortin paikalliseen kirjastoon.

Torstaina menin host isäni Kelvinin ja hänen isänsä kanssa Rockhamptoniin, missä pääsin eläintarhaan ja näkemään Rockhamptonin korkealta vuorelta. Maistoin myös Australialaista lounasta, suomeksi lihapiirakkaa.

Perjantaina kävimme Sherylin kanssa toisen brasiliasta tulleen vaihto-oppilaan kanssa ja hänen host äitinsä kanssa kahvilla, minkä jälkeen kävelimme satamassa ja näin jopa kaksi delfiiniä! Illalla pääsin pitelemään vauva kengurua ja toista pientä eläintä Sherylin ja Kelvinin ystäväperheen luona.

Launtaina menin Drags Racingiin Glorian kanssa, koska Rotaryt pitävät siellä ruokakojua, missä pääsin vähän auttamaan ja sitten vain katselemaan autoja ja moottoripyöriä. Pääsin myös kokeilemaan istumista moottoripyörän päällä, jonka Glorian ystävä omisti. Sherylin ja Kelvinin hakiessa minut he veivät minut katsomaan patoa. Illalla osallistuin Sherylin ja Kelvinin ystävän syntymäpäiväjuhliin, jotka olivat Meksiko aiheiset.

Sunnuntaina vietin päivän tulevien luokkatovereideni kanssa. Kävimme noin kuuden tytön kanssa lounaalla ja elokuvissa. Illalla valmistauduin seuraavana päivänä alkavaan kouluun. Tähän asti olen nauttinut hyvin paljon ajastani vaihdossa! Olen innokas näkemään ja kokemaan, mitä kaikkea tulevaisuus täällä tuo tullessaan. Tulen jatkamaan blogiani vuoden aikana, luultavasti taas viikon tai kahden päästä.